Vi spiser mange grøntsager på LCHF

Bund af grøntsager salat pyntet med røget markel på toppenGrøntsager er en vigtig ingrediens i LCHF

Husk altid at vi først spiser grøntsager, så kød og til sidst fedt. Vi er ikke bange for mættet fedt og vi holder os langt væk fra alt der hedder light produkter. Så rene råvarer som muligt. Og ingen raffineret/ alm. hvidt sukker.

Jeg fandt engang denne tabel hos Jane Faerber. Den fortæller så fint hvor mange grøntsager du kan gnaske dig igennem, uden at komme op på for mange kulhydrater. Og ærligt talt, hvem gider tælle, når det handler om grøntsager ? Ikke mig i hvert fald. Jeg spiser dem jeg kan, og lytter til hvornår min krop har fået nok.  Se tabellen her :

Det jeg tænker her er, at du bare skal give den gas, og spise grønt til alle dine måltider. Du behøver ikke at skelne mellem morgenmad, frokost og aftensmad. Du kan sagtens spise salat/grønt om morgenen. Det er faktisk ikke så svært at komme op på 1,4 kg grønt om dagen, ikke at du behøver at gøre det hver dag, men det er ikke umuligt. Lad dig inspirerer af denne tabel !

Lad os finde en eksempel på de tre måltider:

Morgenmad ;

To Hårdkogte æg (evt. djævleæg) på en bund af en håndfuld rucola, en tomat, 3-4 skiver agurk og en halv rød peber i skiver. (kan alt sammen forberedes dagen før) Eller lav min dejlige greenie 😉 du finder den lige her

Frokost ;

Salatblanding med Spinatblade, rucola, cherrytomater, oliven, gulerod, avokado og hvidkål i fine strimler. Spis rester af kød til/laks/ røget makrel. Hæld en god olivenolie eller avocado olie over salaten.

Aftensmad;

Kylling i karry med blomkål/broccoli ris. Find min version her Kylling i karry

Sørg for at lave en stor portion kylling i karry, så har du til frokost i morgen 😉

Vi vælter ikke rundt i fedt, og vi spiser ikke bacon hver dag 🙂

Jeg er ked af det hvis jeg ryster lidt til dine fordomme omkring LCHF, men det er faktisk en helt fin og sund livsstil. Mættet fedt er ikke farligt, du skal bare ikke blande det med sukker, og dårlige fedtstoffer. Foretræk ekstra jomfru oliven olie, kokosolie, avocado olie og en smule raspolie. Læg 1-3 spsk. fedt til hvert måltid, afhængig af fedtindholdet i din mad. En kyllingefilet kræver mere fedt end en stor bøf med fedtmamorering.

Hold dig helt væk fra sodavand (alle slags !), juice, saftevand og andre søde drikke. Læs på ingredienslisten inden du går ombord i nye produkter. Hold øje med kulhydratindholdet. (gå gerne efter 5 gr. pr 100)

Skal man spise tre måltider om dagen ?

Måske føler du dig ikke sulten om morgenen, og så skal du vente med at spise til du er sulten. Måske kan du tage din morgenmad med dig, og spise når du er ankommet til dit arbejde. Måske kan du vente med at spise til din frokost pause ? Spis når du er sulten, og stop når du ikke er sulten mere. Du skal ikke først stoppe når du er prop mæt/ubehagelig mæt. Men du skal selvfølgelige heller ikke være sulten. Rigtig mange mennesker på LCHF føler sig mætte i 5-7 timer af gangen, og mange spiser kun to gange om dagen. Uden at føle sult imellem måltiderne. Det er fordi vi er fedt drevet og ikke sukker drevet. Kæmpe forskel ! og MEGA forskel på den følelse du har i kroppen. Den ro du får, den kan ikke sammenlignes med noget andet.

God pinse 🙂

Kram fra Linda

Ps. du får lige et billede af min morgenmad fra forleden dag. Det viser lidt om grøntsager og fedt. Jeg burde have haft spinatblade eller rucola under, men det var jeg løbet tør for.

Spejlæg, ost, skinke, tomat og avocado

 

 

 

Søde tanker kan sendes her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *